• diumenge, 07 de de juny de 2020

Les escoles intenten minimitzar l'escletxa digital i socioeconòmica durant el confinament

A Castell- Platja d'Aro s'ha fet un inventari de l'alumnat sense accés suficient a la xarxa i a través de l'Ajuntament se'ls ofereix suport i un dossier perquè puguin seguir les tasques que els posa l'escola

A l'aula, el o la mestra intenta superar les desigualtats socials i de coneixement de l'alumnat amb dedicació i esforç però què passa quan aquestes tanquen?. Si ja de per si l'Escola ha de fer front a una escletxa socioeconòmica important, la pandèmia de coronavirus i el tancament dels centres educatius l'ha multiplicat.

Amb les aules a les fosques i les portes tancades l'alternativa ha estat impulsar, com en el cas dels adults, el teletreball, en aquest cas, teleeducació. A través de vídeotrucades correu electrònic els centres educatius han intentat mantenir el lligam amb el seu alumnat però aquí l'escletxa socioeconòmica que l'aula matisa s'ha visualitzat amb tota la seva magnitud. No tot l'alumnat té accés a internet, ni ordinador, ni telèfon intel·ligent i això els deixa totalment en fora de joc.

Davant d'aquesta situació els equips docents i els ajuntaments s'han hagut de coordinar per llistar l'alumnat sense accés suficient a la xarxa i oferir-los mecanismes per poder seguir les tasques que els posa l'escola. En el cas de Platja d'Aro a través de dossiers que se'ls entrega a casa.
 

L'escletxa de coneixements o idiomàtica


Si l'escletxa digital és un problema, el no accés a l'aula n'és un altre. Al costat de les diferències socioeconòmiques hi ha les diferències de coneixement. No totes les famílies tenen eines suficients per ajudar els seus fills a fer els deures. Per això aquí també ha calgut activar mecanismes municipals, en el cas de Castell-Platja d'Aro, la Casa Lila, que ha donat assistència a aquells nens i nenes que no poden tenir l'ajuda de casa.

L'equip docent s'ha hagut d'adaptar ràpidament a una situació inesperada i que va arribar de cop. Des que el 13 de març es van tancar les escoles ha calgut a corre-cuita preparar el seguiment de l'alumnat per intentar no perdre el tercer trimestre. Confinats a casa, les eines telemàtiques han estat també clau.

Amb el dubte encara de com podrà acabar el curs la comunitat educativa té coll avall que les avaluacions hauran de tenir molt en compte cada cas i que el currículum del curs vinent s'haurà de modificar per encabir tot l'essencial que no s'ha fet i per donar resposta a les moltes necessitats de caire emocional que s'entreveu que tindran tant professorat com alumnat.
 

ENTREVISTA AMB NEUS COSTA, DIRECTORA ESCOLA ELS ESTANYS